auditieve woordherkenning | zin 1 (a) zonder aantasting - zin 1 (b) aantasting door ruis - zin 1 (c) aantasting door stilte - zin 2 (b) aantasting door kuch - zin 2 (c) aantasting door stilte - | |
foneemherstel | ||
Ons perceptiemechanisme is in staat om spraakklanken aan te vullen, te herstellen, die in het signaal ontbreken. Wanneer het spraakgeluid door een ander geluid wordt verstoord, dan wil dat nog niet zeggen dat de spraak helemaal niet meer verstaan wordt. De volgende spraakfragmenten demonstreren dit effect. Een foneem dat door ruis vervangen wordt, wordt door het perceptiemechanisme aangevuld, waardoor het aangetaste woord toch goed wordt verstaan. Het is zelfs moeilijk om precies aan te geven welke spraakklank aangetast is - Probeer het zelf maar eens. Wanneer hetzelfde foneem door een stilte wordt vervangen, dan wordt het ontbrekende foneem niet perceptief aangevuld of hersteld; de aantasting is dus duidelijk waarneembaar. | fragment beluisteren technische details tekst/transcriptie | |
zin 1 (a) zonder aantasting Een zin wordt uitgesproken; deze demonstratie bevat geen verstoring van het signaal. De zin is afkomstig uit de demonstratie wttewaal1. | ||
zin 1 (b) aantasting door ruis Dezelfde zin 1; hier is één spraakklank vervangen door ruis. Welke spraakklank is aangetast? In deze versie is dat moeilijk hoorbaar, omdat de ontbrekende spraakklank wordt aangevuld of hersteld in onze spraakperceptie. | ||
zin 1 (c) aantasting door stilte Dezelfde zin 1; hier is één spraakklank vervangen door stilte. Welke spraakklank is aangetast? | ||
zin 2 (b) aantasting door kuch Gesproken zin 2; hier is één spraakklank vervangen door een kuch-geluid. Welke spraakklank is aangetast? Je kan niet goed horen welke, omdat de aantasting (vervanging door een kuch-geluid) zeer alledaags en natuurlijk is. Ons perceptie-mechanisme is goed in staat om de ontbrekende spraakklank te herstellen. | ||
zin 2 (c) aantasting door stilte Gesproken zin 2; hier is één spraakklank vervangen door stilte. Welke spraakklank is aangetast? | ||