verbonden spraak | 1.1. losse woorden zonder pauzes - 1.2. losse woorden met pauzes - 2.1. losse woorden zonder pauzes - 2.2. losse woorden met pauzes - 2.3. verbonden spraak - 3.1. uitgeknipte woorden zonder pauzes - 3.3. verbonden spraak - klankpauze - woordpauze - geenpauze - | |
continuiteit | ||
Woorden zijn belangrijke bouwstenen van het spreken en verstaan. Echter wanneer los ingesproken woorden aanééngeregen worden, voldoet de spraak niet. De spraak lijkt van verschillende sprekers afkomstig te zijn en de spraakuitingen zijn slecht verstaanbaar. De aanpassing van de uitspraak van woorden aan de omgeving is kennelijk niet voor niets. Het weghalen van pauzes
tussen de opeenvolgende woorden, zodat de woorden even snel op elkaar aansluiten als dat in verbonden spraak gebeurt, zorgt niet voor een vergroting van de verstaanbaarheid van de spraakuiting. Wanneer de continuïteit van spraak wordt verstoord door pauzes aan te brengen in een verbonden uiting, wordt de verstaanbaarheid van de spraak eveneens aangetast. Dit is nog niet zozeer het geval wanneer er pauzes tussen de opeenvolgende woorden zijn aangebracht. Worden de opeenvolgende klanken echter gescheiden door pauzes dan is de spraak nauwelijks verstaanbaar. In de volgende fragmenten worden bovengenoemde effecten gedemonstreerd. | fragment beluisteren technische details tekst/transcriptie | |
1.1. losse woorden zonder pauzes Deze uiting is gemaakt door los uitgesproken woorden zonder pauzes achter elkaar te plakken. Daardoor ontstaan sterke discontinu‹teiten op alle woordgrenzen in toonhoogte, luidheid, en klankkleur. Dit schaadt de verstaanbaarheid, waarschijnlijk vooral omdat iedere woordgrens aan de luisteraar het signaal geeft dat een nieuwe spreker het woord neemt, waardoor de opeenvolgende woorden niet met elkaar in verband kunnen worden gebracht. | ||
1.2. losse woorden met pauzes Dezelfde uiting als is geconcateneerd uit in isolatie ingesproken woorden, maar nu met een pauze van 250 ms tussen de woorden. De losse woorden worden daardoor beter verstaanbaar, en de zin kan gereconstrueerd worden. | ||
2.1. losse woorden zonder pauzes Een zin is geconcateneerd uit in isolatie ingesproken woorden,zonder pauzes tussen de woorden. | ||
2.2. losse woorden met pauzes Dezelfde zin is geconcateneerd uit in isolatie ingesproken woorden, maar nu met pauzes tussen de woorden. Hierdoor wordt de spraakuiting beter verstaanbaar. | ||
2.3. verbonden spraak Dezelfde zin is ingesproken als een verbonden uiting, zonder pauzes tussen de woorden. | ||
3.1. uitgeknipte woorden zonder pauzes Deze uiting is gemaakt door woorden uit andere uitingen te knippen en dan achter elkaar te plakken in de juiste volgorde voor een Nederlandse zin. Op alle woordgrenzen komen er daardoor discontinu‹teiten in toonhoogte, luidheid, en klankkleur. Hierdoor wordt de verstaanbaarheid ernstig benadeeld, waarschijnlijk vooral omdat iedere woordgrens aan de luisteraar het signaal geeft dat een nieuwe spreker het woord neemt, waardoor de opeenvolgende woorden niet met elkaar in verband kunnen worden gebracht. | ||
3.3. verbonden spraak Dezelfde zin, ter vergelijking nu gesproken als verbonden uiting. | ||
klankpauze Een zin is ingesproken als een verbonden uiting,vervolgens zijn er pauzes aangebracht tussen de klanken. | ||
woordpauze Een zin is ingesproken als een verbonden uiting, vervolgens zijn er pauzes aangebracht tussen de woorden. Ieder woord bestaat uit maar één syllabe. Merk op dat, hoewel dit onnatuurlijk klinkt, de verstaanbaarheid goed is. Dit laat zien dat de luisteraar hele syllaben nodig heeft om de opeenvolgende spraakklanken goed te herkennen. | ||
geenpauze Dezelfde zin als in KLANKPAUZE en WOORDPAUZE is uitgesproken als een verbonden uiting, zonder pauzes tussen de klanken en woorden. | ||