Universiteit Utrechtstudierichting Fonetiek

verbonden spraak

mikken1 - mikken2 - mikken3 - kanjtsien1 - kanjtsien2 - kanjtsien3 - wilje1 - wilje2 - wilje3 - klaas1 - klaas2 - klaas3 - klaas4 - klaas5 - koos1 - koos2 -
 

duuraanpassing


Binnen woorden zijn beklemtoonde syllaben over het algemeen langer dan onbeklemtoonde woorden. Dat geldt ook voor spraakuitingen die uit meerdere woorden bestaan. In de fragmenten; 'mikken1...3' wordt gedemonstreerd dat geaccentueerde syllaben in een zin iets langer kunnen zijn dan ongeaccentueerde en dat in niet geaccentueerde woorden beklemtoonde syllaben langer zijn dan onbeklemtoonde.
Wanneer een woord in een spraakuiting minder belangrijk is, zal de spreker geneigd zijn zich niet zo in te spannen. Hierdoor kan een verkorting van woordvormen optreden. De verkorting kan zo ver gaan dat er spraakklanken wegvallen en samengetrokken worden kanjtsien1...3). Soms worden ook spraakklanken ingelast om de uitspraak te vergemakkelijken (wilje1...3).
Een andere factor die effect heeft op de duur van syllaben is de positie van de syllabe binnen een samenhangende woordgroep. Dit wordt gedemonstreerd in de fragmenten: klaas1...5. De syllabe 'klaas' wordt korter naarmate er meer syllaben volgen.
Syllabeverlenging kan eveneens gebruikt worden voor het signaleren van belangrijke syntactische grenzen. Dit wordt gedemonstreerd in de fragmenten koos1 en koos2.

fragment beluisteren afluisteren
technische details technische informatie
tekst/transcriptie tekst/transcriptie
naar top


mikken1
De beklemtoonde syllaben van MIKKEN, MATHEMATISCHE en SYNTHESE zijn tevens geaccentueerd met een toonhoogte-accent.


naar top


mikken2
De beklemtoonde syllaben van MIKKEN en MATHEMATISCHE zijn tevens geaccentueerd met een toonhoogte-accent.


naar top


mikken3
De beklemtoonde syllaben van MIKKEN en SYNTHESE zijn tevens geaccentueerd met een toonhoogte-accent.


naar top


kanjtsien1
De zin is uitgesproken met pauzes tussen de opeenvolgende woorden.


naar top


kanjtsien2
De zin is duidelijk uitgesproken als verbonden uiting. Hierbij kan gehoord worden dat de /n/ onder invloed van de volgende /j/ gepalatiseerd wordt. Bovendien wordt de /z/ stemloos door de voorafgaande /t/.


naar top


kanjtsien3
De zin is slordig en snel uitgesproken. Hierdoor verdwijnen zelfs spraakklanken.


naar top


wilje1
De zin is duidelijk en langzaam ingesproken.


naar top


wilje2
Om de uitspraak te vergemakkelijken is een /n/ ingelast tussen ´je´ en ´hem´. De /h/ valt hierdoor weg.


naar top


wilje3
De zin is zo snel uitgesproken dat de klanken /Em/ uit ´hem´ helemaal verdwijnen.


naar top


klaas1



naar top


klaas2
De duur van het woord klaas wordt verkort (in vergelijking met klaas1) onder invloed van het volgende woord.


naar top


klaas3
De duur van het woord klaas wordt nog korter (in vergelijking met klaas2) als gevolg van de twee opvolgende woorden.


naar top


klaas4
De duur van het woord klaas wordt nog korter (in vergelijking met klaas3) als gevolg van de drie opvolgende woorden.


naar top


klaas5
Hier is het originele woord klaas uit klaas1 genomen en vervolgens zijn de andere woorden erachter geplaatst. De verkorting van de duur ten gevolge van de opvolgende woorden is duidelijk te horen als de geplakte versie klaas5 vergeleken wordt met de originele versie klaas4.


naar top


koos1
Door het verlengen van de syllabe Koos wordt de syntactische grens aangegeven.


naar top


koos2
Door een pauze in te voegen na het woord zei, wordt de syntactische grens aangegeven.


zoeken home UU home Letteren home Fonetiek e-mail
19 Sep 2000