Universiteit Utrechtstudierichting Fonetiek

verbonden spraak

1.1. losse woorden zonder pauzes - 1.2. losse woorden met pauzes - 2.1. losse woorden zonder pauzes - 2.2. losse woorden met pauzes - 2.3. verbonden spraak - 3.1. uitgeknipte woorden zonder pauzes - 3.3. verbonden spraak - klankpauze - woordpauze - geenpauze -
 

continuiteit


Woorden zijn belangrijke bouwstenen van het spreken en verstaan. Echter wanneer los ingesproken woorden aanééngeregen worden, voldoet de spraak niet. De spraak lijkt van verschillende sprekers afkomstig te zijn en de spraakuitingen zijn slecht verstaanbaar. De aanpassing van de uitspraak van woorden aan de omgeving is kennelijk niet voor niets. Het weghalen van pauzes tussen de opeenvolgende woorden, zodat de woorden even snel op elkaar aansluiten als dat in verbonden spraak gebeurt, zorgt niet voor een vergroting van de verstaanbaarheid van de spraakuiting.
Wanneer de continuïteit van spraak wordt verstoord door pauzes aan te brengen in een verbonden uiting, wordt de verstaanbaarheid van de spraak eveneens aangetast. Dit is nog niet zozeer het geval wanneer er pauzes tussen de opeenvolgende woorden zijn aangebracht. Worden de opeenvolgende klanken echter gescheiden door pauzes dan is de spraak nauwelijks verstaanbaar.
In de volgende fragmenten worden bovengenoemde effecten gedemonstreerd.

fragment beluisteren afluisteren
technische details technische informatie
tekst/transcriptie tekst/transcriptie
naar top


1.1. losse woorden zonder pauzes
Deze uiting is gemaakt door los uitgesproken woorden zonder pauzes achter elkaar te plakken. Daardoor ontstaan sterke discontinu‹teiten op alle woordgrenzen in toonhoogte, luidheid, en klankkleur. Dit schaadt de verstaanbaarheid, waarschijnlijk vooral omdat iedere woordgrens aan de luisteraar het signaal geeft dat een nieuwe spreker het woord neemt, waardoor de opeenvolgende woorden niet met elkaar in verband kunnen worden gebracht.


naar top


1.2. losse woorden met pauzes
Dezelfde uiting als is geconcateneerd uit in isolatie ingesproken woorden, maar nu met een pauze van 250 ms tussen de woorden. De losse woorden worden daardoor beter verstaanbaar, en de zin kan gereconstrueerd worden.


naar top


2.1. losse woorden zonder pauzes
Een zin is geconcateneerd uit in isolatie ingesproken woorden,zonder pauzes tussen de woorden.


naar top


2.2. losse woorden met pauzes
Dezelfde zin is geconcateneerd uit in isolatie ingesproken woorden, maar nu met pauzes tussen de woorden. Hierdoor wordt de spraakuiting beter verstaanbaar.


naar top


2.3. verbonden spraak
Dezelfde zin is ingesproken als een verbonden uiting, zonder pauzes tussen de woorden.


naar top


3.1. uitgeknipte woorden zonder pauzes
Deze uiting is gemaakt door woorden uit andere uitingen te knippen en dan achter elkaar te plakken in de juiste volgorde voor een Nederlandse zin. Op alle woordgrenzen komen er daardoor discontinu‹teiten in toonhoogte, luidheid, en klankkleur. Hierdoor wordt de verstaanbaarheid ernstig benadeeld, waarschijnlijk vooral omdat iedere woordgrens aan de luisteraar het signaal geeft dat een nieuwe spreker het woord neemt, waardoor de opeenvolgende woorden niet met elkaar in verband kunnen worden gebracht.


naar top


3.3. verbonden spraak
Dezelfde zin, ter vergelijking nu gesproken als verbonden uiting.


naar top


klankpauze
Een zin is ingesproken als een verbonden uiting,vervolgens zijn er pauzes aangebracht tussen de klanken.


naar top


woordpauze
Een zin is ingesproken als een verbonden uiting, vervolgens zijn er pauzes aangebracht tussen de woorden. Ieder woord bestaat uit maar één syllabe. Merk op dat, hoewel dit onnatuurlijk klinkt, de verstaanbaarheid goed is. Dit laat zien dat de luisteraar hele syllaben nodig heeft om de opeenvolgende spraakklanken goed te herkennen.


naar top


geenpauze
Dezelfde zin als in KLANKPAUZE en WOORDPAUZE is uitgesproken als een verbonden uiting, zonder pauzes tussen de klanken en woorden.


zoeken home UU home Letteren home Fonetiek e-mail
19 Sep 2000